onsdag 14 september 2011

sånt jag gör när jag inte vill sova eftersom min kille inte är här


Vad är den äckligaste mat du vet?
I ingrediensväg: vattenkastanjer och bambuskott.
I den äckligaste måltid jag gjort-väg: en soppa gjord på rester jag gjorde medan jag pratade i telefonen med min lilla J. Jag hade noll fokus på vad jag höll på med och slängde i så himla konstiga kombinationer. Det blev äckligt, äckligt och slutligen SKITÄCKLIGT och eftersom jag alltid gör 5000 matlådor av all mat jag lagar ställdes jag inför dilemmat vara dålig och slänga allt/äta världens äckligaste mat i två veckor. Jag försökte med det senare tills jag insåg att det ledde till att jag åt två tuggor, grimaserade och sedan struntade i att äta. Slängde det till slut och hade dåligt jävla samvete.

Nämn fem grejer du är nöjd med som du gjort i jobbet (/skolan/lite livet)
1. Mitt snitt från gymnasiet. Det var en hemsk och sjukskriven tid men jag gick ut med högsta betyg i nästan allt och kom in på min drömutbildning och bara wiii!
2. Mitt projektarbete i gymnasiet.
3. Att jag härdat ut jobbet i en matbutik med dåligt rykte. Att jag nu slutat för evigt.
4. Mig själv överlag. Jag är faktiskt väldigt klok och kompetent.
5. Att jag kämpade så inåthelvete med min sjukdom. Att jag krävde ordentlig utredning, att jag inte lät mig övertygas om att det var psykosomatiskt, att jag sa till mina lärare att jag skulle ha hög frånvaro och att dom bara var tvungna att acceptera det, att jag uthärdade mina sjukskrivningsperioder som min inneboende duktiga flicka vägrade inse var det enda möjliga, att jag till slut gick till min (fina fantastiska förunderliga) läkare och sa att det inte fungerade att leva utan långmedicinering längre.

Vad ångrar du i livet (om något)?
Okej, man ska utbrista: non, je ne regrette rien! men jag ångrar att jag slog på mig själv så mycket när jag var tonåring. Jag ångrar alla nätter jag tillbringat sittandes på ett badrumsgolv med en hammare i vänsterhanden, jag ångrar att jag tog sats och slog, jag ångrar att jag slutade äta. Jag ångrar att jag inte vågade yppa någonting jag gjorde och kände och var med om för någon. Jag ångrar det så jävla, jävla mycket.

Vad är det sjukaste rykte du hört om dig själv?
Jag vet inte vad som är sjukt, men när jag bodde på den värsta platsen jag vet där ingen såg mig florerade en del rykten. En gång satt jag på bussen på väg från skolan och hörde några prata om att jag var ful och konstig och borde lära mig att hålla käften. När jag kom hem skrek jag på min mamma: varför tvingar du mig att bo kvar här, du vet att jag inte trivs, du vet det jag säger det till dig jämt och du gör inget! Du tvingar mig att bo på ett ställe där jag är helt missförstådd! Jag vill inte!

och är det något jag har svårt att förlåta min mamma för är det att hon då såg på mig med håglös blick och gick ut ur rummet.

Vad kommer du ha för klädsel i höst och vinter?
Klänning och kängor. Det är det enda jag äger och använder och i perioder då jag tröttnar får jag bara bita i äpplet det sura, jag är student med äckelhög hyra och har inte råd att köpa nya saker trots att jag bara köper second hand (nåja, det handlar ju om prioriteringar och jag väljer öl med kompisar framför nya kläder) (och jag äger inget matbord så jag prioriterar nog det med).

Vilket är ditt dyraste klädesplagg?
Mina docs.



Har du någon oanad talang?
Oanad för er: Eh..jag är ganska bra på att fotografera, men det är väl inte direkt festlig kuriosa. En festlig kuriosa (roligare att berätta än talang) är att jag har spelat fiol i femton år, är dock långtifrån bra på det så det är ej en talang. Nu kom jag på en talang! Jag har absolut gehör. Det är kul.

Vad gjorde du i helgen?
Pluggade, kramades med min kille, krisade i hjärtat, hånglade, lagade matlådor för typ en månad framöver, var på inflyttningsfest och såg lite på film.

Vad är dina fem viktigaste 2dos den här veckan?
1. Läsa 10 artiklar till skolan, komma igång med grupparbetet.
2. Ringa posten och fråga varför dom inte levererar några brev (räkningar) till mig.
3. Storstäda.
4. Hjälpa till på programsittningen
5. Åka till annan stad och gå på spa och teater med mamma + min syster, vara i staden och träffa dom jag känner där (pappa K K etc kommer ej hinna träffa alla, hatar att behöva prioritera i sådana lägen)

Vad har du på dig just nu?
Trosor och sovtröja

Senaste låt du lyssnade på?
Barry Louis Polar - Me and You

Bästa skönhetsknep?
Bahahaha har inga

Vilken klädstil tycker du är hetast på män?
Öh. Nåt som passar personen *PK*? Annars gillar jag väl..indiekids. Fina tröjor, bra byxor..eh.

Och fulast?
skjorta kavaj och röda byxor. fan fick låten på hjärnan nu.


Vem saknar du?
Alla mina vänner som inte bor här. Victor Victor Victor Victor.

Om du fick en enda önskan uppfylld vad skulle du önska?
Att allt dåligt försvinner! Hehe. Seriöst, jag kan inte välja en sak. Några saker som kommer upp direkt:
Bort med världens alla sneda strukturer.
Att morfar skulle bli mirakulöst frisk och sig själv igen.
Att jag + alla jag känner och älskar dör exakt samtidigt.
Att jag och Victor är ihop alltid. Att jag och mina bästa vänner är bästa vänner alltid.
Att alla är glada.

Vilka tre personer inspirerar dig mest?
Victor för att han är så klok och förstående och har ett så fint synsätt på saker och ting. Han inspirerar mig till jättemycket saker, bland annat att vara snäll mot alla
alla (ALLA) mina vänner och kompisar, på helt olika sätt. Dom är smarta och fina och så jäkla bra
men framför allt: Deon. Alltid, alltid Deon. Han är den absolut klokaste, vackraste och godaste personen jag mött. Han har lärt mig mer än någon annan har gjort.

Bästa filmen nånsin?
Jag vet inte, men den bästa tv-serien är iallafall Upp till kamp!

Bästa boken nånsin?
Drömfakulteten

Vilka tidningar läser du?
Omvärlden, DN, The Age, SMH, GP, Arbetaren och Herald Sun. Dagligen. Jag är nyhets-junkie.


Vad önskar du att du var bättre på?
Att inte ta saker personligt. Att gå upp ur sängen.

Är du religiös?
Nej, men jag är uppvuxen i frikyrkan och vill inte förkasta religion. I stort tycker jag att religion är ganska fint och att det är extremt viktigt att ta människors tro på allvar. Jag avskyr när människor gör narr av religiösa, det är respektlöst och oempatiskt. Sedan är jag fullt medveten om att religiösa inte alltid kastar respekt, empati och kärlek mot ateister och agnostiker och det tycker jag är lika hemskt. Jag vill bara att alla ska respektera alla. Så jävla svårt är det inte, människor är människor är människor. En person representerar mycket sällan (aldrig) en hel grupp. Det går att säga "kristna är si, muslimer är så, ateister är s..o" precis lika lite som det går att säga "judar är snåla, romer stjäl, araber bombar". Det är så jävla enkelt och grundläggande, ändå verkar det finnas alldeles för många som inte förstår det och det gör mig lika ledsen varje gång jag inser det.

Eh ja, för att återgå till frågan: jag är agnostiker.

Vad är din största rädsla?
Döden. Att dö, att någon närstående ska dö, död som i sjukdomar och krig, döda blickar och ett samhällsklimat där empati är något utdött.

Vad är det elakaste någon sagt till dig?
Det är så jobbigt att vara din förälder etc etc etc

Vilka personer betyder mest i ditt liv?
Jamen det är väl självklart. Victor, mina vänner, mormor och morfar + annan närmare släkt, min familj.

Om du får barn vad ska du döpa dom till?
Ett ska heta Judith, om jag + kille fortfarande tycker att det är en vettig idé när det kommer.

Om du fick köpa vilken bil som helst – vilken?
Ingen. Jag har inget behov, dom är dyra i drift och det skulle bara vara onödig miljöpåverkan.

De tre finaste sms du fått i år?
Jag orkar inte börja leta i min historik, men Victor (vilken chock), lilla J och övriga gängmedlemmar, E och Frida är väldigt bra på att skriva väldigt fina och snälla och bra sms som gör att jag känner mig älskad och ombrydd.

Hehe nu kollade jag igenom stora delar av min och Victors sms-konversation och åh så mycket fint hihi gullgull, men det bästa är nog det här som han skickade till mig morgonen han började i sin nya skola: Hörru Jane! Jag är så lycklig att jag har dig. Jag är finnig och har stora påsar under ögonen. Ingen annan kommer kunna bli kär i mig, det känns bra.


Inga kommentarer: