torsdag 13 september 2012

633

Mailar pappa, skriver: hi dad please call me, i'm sad and in need of dad-advice but mostly love. Vi har jobbat på vår relation, vi har börjat bygga något knackigt, vi har slagit på mörkret tills det börjat blöda ljus och jag behöver honom, jag verkligen verkligen behöver honom, så jag tänker: slå på mörkret runtom och mailar

Han ringer inte. Han svarar inte på mailet. Jag mailar igen, dagen efter, det är det tillfälliga numret, call me please?.

Han ringer inte.
Han ringer inte.
Han ringer inte

och det är som om mitt hjärta går sönder ännu mer, för det spelar ingen roll hur mycket vi än försöker, vi gör ändå bara varandra besvikna hela tiden. Det är inte lönt. Det är inte lönt. Det är inte lönt

och han ringer inte.


*****


Jag drömmer att jag klipper av mig den högra pektån. Det gör inte ont, det känns ingenting, benet senorna huden gör inget motstånd, jag bara klipper klipper av min tå och det blöder och den ligger på golvet och jag tejpar fast den kvarvarande stumpen mot foten eftersom den stör mig. Jag går runt med min avhuggna tå en hel dag innan jag inser att min rumskompis snart kommer hem, åh gud vad pinsamt jag har klippt av min tå vem gör det egentligen, och sen springer jag med min tå i en påse till det närmaste sjukhuset jag springer springer springer genom en öken med min tå i handen mitt i öknen finns det; sjukhuset. Sjuksköterskorna skrattar åt mig, allihop, dom säger att jag klippte av det själv, att jag får stå mitt kast, dom är klädda i puderrosa dräkter allihop och dom står i en ring runt mig och skrattar, sedan kommer en fram, hon är stor och tjock och säger jag ska ta hand om dig, kom här

och sen vaknar jag och det känns precis som om jag har klippt av mig min tå och jag googlar drömtydning för att se vad det betyder men hittar ingenting.

*****

Jag ska diska; har inte gjort det på för många dagar. Jag står inte ut med tystnaden. Jag står inte ut med skräniga radioprogram. Jag står inte ut med lugna röster. Allting är fel, så jag lyssnar på musik. Jag kan aldrig lyssna på musik när jag är heartbroken men nu gör jag det ändå, jag lyssnar på musik och moto boy berättar för mig om mitt hjärta och jag ställer mig på knä och gråter gråter gråter gråter gråter gråter

och jag hatar hatar hatar att jag krossar en annan människas hjärta

*****

precis som mitt hjärta blivit krossat

****

Går till skolan sätter mig längst bak orkar inte prata med någon, berättar för Klassbästa på lunchen, hon säger oj det var plötsligt och jag vill skrika sparka slå för jag får så dåligt samvete och tänk om jag gör fel, tänk om det är ett hemskt hemskt misstag.

****

- Jag spydde imorse
- Oj.
- Det är som när M gjorde slut med mig, jag kunde inte behålla någonting. Jag bara spydde och spydde. Det är konstigt att det kan bli så av hjärtvärk
- Tror du inte att det är lite..för att när du var mindre och hade problem med maten men mest ångest, att kroppen kopplar ihop ångesten med att spy?
- Hm. Ja. Jo. Kanske. Konstigt. Trippy. Nu pratar vi inte mer om det.
- Okej. Men jag köper godis till dig ändå.

****

Skulden;
tänka på andra armar andra läppar andra axlar andra ryggar andra knän
och se fram emot det

****

Jag drömmer att jag sitter i en grå bil på väg till mitt bröllop; det är mitt bröllop och jag har inte planerat någonting. Jag får frågor om vad det blir för middag, hur vi dekorerat, om det ska vara musik, vad jag ska säga och jag säger: jag vet inte gud vad pinsamt jag vet verkligen inte, för sådan är sanningen, jag vet inte jag vet inte jag vet inte. Jag kommer till den stora lokalen där bröllopet ska ske; det är fyllt av gråtande gäster som är lyckliga för vår skull, dom är redan rörda och jag får på mig en skjorta kavaj fluga mitt hår sprayas, jag skrider in i salen och ser på alla dessa människor jag inte känner och jag undrar

jag undrar vem det är jag ska gifta mig med

och då öppnas dörrarna och det är Victor. Han har på sig en fluffig blå klänning; hans ansikte är sminkat med glitter och jag tänker vad fint att han ser ut precis som jag brukar se ut och sen inser jag; men Victor är ju död? för i drömmen är han död sedan många månader kanske år. Han håller ett tal och säger jag kom tillbaka till livet för dig, dom sa att om man verkligen verkligen älskar någon får man komma tillbaka och det är dig jag älskar, jag kom tillbaka till livet för dig, lev med mig föralltid

och hans syster som sitter längst fram gråter för hon har aldrig sett ett vackrare par än vi, men i mig känns det ändå fel för jag visste ju inte om det här bröllopet, jag hade ju inte gått med på det, varför är jag inte glad när alla andra är så lyckliga för vår skull, varför känns det som om han fortfarande vore död

sen sitter vi tillsammans i en grå bil, vi håller handen och säger jag är så glad att du är min familj men vi behöver inte ha sex va, och där och då inser jag att jag inte minns vårt bröllop, jag minns bara löftet och känslan, vad hände egentligen? han svarar du blev så hög, älskling, du hade för mycket heroin i dig, det är därför du inte minns något

och samtidigt försvagas konturerna kring honom, han försvinner och jag inser att vi fick bara den här dagen, nu blev jag änka, han var inte tillbaka till livet på riktigt, det var bara en lögn och sen sitter jag ensam med taxichauffören och jag frågar henne om hon tror att det någonsin kommer ordna sig hon skakar på huvudet och säger; inte för dig.

****

Jag vet inte vad jag ska känna. Vad jag ska tycka eller tänka. Jag vet inte. Om jag ska ha empati eller tycka synd om mig själv eller båda. Jag vet inte om man får tycka synd om sig själv när man är den som krossar allting. Jag vet inte det.

****

Klockan är tio på kvällen, jag funderar på att dricka kaffe bara för att ha en förklaring till min sömnlöshet. Jag är så jävla trött på mina känslor. Jag är så jävla trött på mina känslor.

****

Sibylla skriver  alla himlar måste inte falla ner alla floder behöver inte nödvändigtvis svämmas över

kanske har hon rätt.

7 kommentarer:

It's all gonna be fine sa...

Sibylla har rätt.

Kram

Anna Charlotta sa...

Han kanske inte läser sin mail så ofta?
Själv har jag fått från att läsa min privata mail typ maniskt, till varannan vecka.
Orka!
:-)

Skicka sms, tusan, det går inte till Australien - de kommer oftast inte fram.

Det kan ju vara så.
Det kan ju vara så.
Kanske är han bortrest, har mailfria dagar.
Eller hur?

josefin sa...

gonnabefine: <3 du är den mest godhjärtade på hela internet. hade gjort allt för att ha dig som typ moster.

Anna Charlotta: Jag förstår vad du menar, men det är inte riktigt så. Han bor i Sverige nu, han kollar sin mail varje dag (den kommer till hans telefon och han är nazi med att inte ha några olästa mail som ligger och skräpar). Jag har också gått från att logga in maniskt till att känna mer "whatevs" kring hela mailgrejen, men han är inte sån. Han behöver hålla sig uppdaterad. Tyvärr är det såhär, bara. Det finns ingen förklaring, det bara är. Det är inte bara han, det är också jag som gör såhär i vår relation. Det blev fel från början i min familj. Det är sorgligt.

Vad jag menar är, det var en fin kommentar och jag förstår att du ville muntra upp och det är jättejättefint, men i min familj är det såhär. Det är aktiv bortprioritering från alla håll. Tyvärr.

Linnéa sa...

<3

Det gör mig så ledsen att din relation med din pappa verkar vara så trasig, föräldrar som är så fruktansvärt viktiga. Min mamma har alltid haft en komplicerad relation till sin pappa (hon är även familjerådgivare)och hon brukar säga som så att det ALLTID är förälderns ansvar hur relationen med ens barn ser ut, och jag håller med om det. Du har ingen skuld i om din relation med din pappa är dålig, det är enligt mig helt hans ansvar.

Hursomhelst skriver du alltid så fantastiskt. Och förresten är du typ min drömtjej. Skulle nog vara dödskär i dig om jag kände mig. Men det är en parentes. Men ja, du skriver fantastiskt och verkar vara en så bra, klok och reflekterande människa.

Linnéa sa...

*om jag kände DIG ska det givetvis stå, haha.

It's all gonna be fine sa...

Men tack. Du är också jättefin <3

josefin sa...

Linnéa: gud vad fint sagt?! dumler lite här. ingen har sagt att jag är hens drömtjej innan. smickret nu!!

gonnabefine: <3<3<3