söndag 16 december 2012

643

Du sitter bredvid ditt ex i en soffa. Ni har nyss jagat ut alla julfestande kompisar ur rummet, bett dom gå för er skull. Nu sitter ni här och du har tåriga ögon du vet att du inte borde ha.

- Jag önskar att du skulle säga att jag är en jävla fitta, att jag inte får bete mig såhär. Att du kunde säga stopp.
- Men jag tycker ju inget sånt. Varför ska jag då säga det?

Du suckar. Suckar över frustrationen i att aldrig få samma skit du delar ut tillbaka. Frustrationen över stora ögon när dina egna är hårda för att sedan plötsligt bli tåriga. När du går från låt mig vara till ja du får kyssa mig på en tusendelssekund. Någon borde sätta stopp då, hindra dig från att skada mer.

På samma fest hamnar du i en kärlekshög. Du stryker din vän Gs kind och känner kroppar omsluta dig. Du blundar för hjärtat sprängs, det sprängs det sprängs det sprängs av all kärlek. En hand på din rygg, en hand i din. Du vänder på ansiktet och möts av ett varmt leende. Du svarar och han fäster blicken i dig och du vet.

Du tänker på alla gånger du sagt något om att det är så svååårt och kallar dig själv för lögnare. Det är inte svårt. Det enda som krävs är blickar som fäster i varandra och sedan har du makten. Du kan förneka det till graven, men du har makten. Du får vem du vill. En enda gång har du varit olyckligt kär och du minns inte någon som nekat dig kyssar, nekat dig sex, nekat dig sova nära och hålla handen. Du har makten. Du gör vad du vill. Det är inte svårt. Det är aldrig svårt för dig och kanske är det det som är problemet. Det är för enkelt för dig att hitta någon som vill kyssa dig. Du har för många valmöjligheter och du får beslutsångest av dom mest simpla sakerna. Att välja sittplats på bussen ger dig hjärtklappning och yrsel.

Hans ögon är mörka och varma. Du lutar dig in och kysser honom på munnen. Det är en kärlekshög och du är singel och får göra vad du vill och fuck alla andra, fuck konsekvenser.

Fuck att du, för inte mer än en timme sedan, sagt ja när ditt ex velat kyssa dig. Sagt jag saknar dig, du vet? Jag saknar dig faktiskt verkligen och inte vetat själv om det ens är sant.

Svin. Du är ett sånt jävla svin.

Det blir en ring av bussväntande människor i köket. Någon spelar piano, någon annan börjar sjunga och plötsligt är det allsång. Du håller dom varma ögonen i handen, öppet framför alla exets bästa vänner, och kysser honom godnatt.

Sedan går du och lägger dig i exets säng. Säger vi ska inte ha sex. Tar bort händerna som söker sig till dina bröst. Frågar är du fortfarande kär i mig? och får jag vet inte till svar. Du vet inte om det är ärligt eller inte. Orden är svåra att läsa, svåra att tolka. Jag vet inte.

Ni sover nära och hänger sedan hela bakisdagen. Det är bekvämt och enkelt och samtidigt så komplicerat och svårt. Ditt hjärta känns som en knut. Eller ett hål. Ett svart jävla hål, en död stjärna som suger livet ur alla som kommer för nära.

När du åker hem sätter du på din avstängda mobil. Nytt sms från ögonen dom varma, vill du äta veganpizza och dricka öl med mig och mina kompisar kl 17? Du är två och en halv timme sen och andas ut för att du inte behöver möta all din idioti med en gång men samtidigt, du känner dig dragen dit, han är snäll och skulle kunna bli en kompis som du kanske ligger med då och då och är inte det egentligen allt du vill?

Du tänker på torsdagsdejten med den fina. Hur hon kysste dina knän mjuka, hur ni hade sex i flera timmar. Hur du var distraherad, hur du tvingades anstränga dig ditt yttersta för att vara närvarande. Hur du inte förstår varför för att hon är fin och rolig och du är egentligen så attraherad, men den där spärren? Du kommer inte över den.

och ditt hjärta är ett svart hål som förstör allt som kommer för nära. Du är som kung Midas, men allt du rör vid blir inte till guld det blir till sot som smulas sönder. Hade du varit en karaktär i en tv-serie eller film eller bok hade du varit den mest hatade. Den som har allt men förstör det för att du inte kan hantera det. Den som är ett jävla svin, ett jävla as, utan att förstå det själv. Den som sätter på sig sina oskyldiga ögon och manipulerar alla runt dig.

Du är ett sånt jävla svin. Ett sånt jävla as.

Inga kommentarer: