söndag 11 maj 2014

Män är vidriga.

Jag följer serien Orphan Black slaviskt. Det har bara kommit en och en halv säsong hittills, men den är på god väg att bli min all-time favourite. Jag älskar den. Om inte annat ska ni se den av denna anledning: den klarar inte det omvända bechdel-testet. Alltså, det händer inte att två namngivna män pratar med varandra om nåt annat än en kvinna. På arton avsnitt. (Om det händer har jag glömt det, och det rör sig isf om en eller två väldigt korta konversationer).

Den är så satans jävla bra, och det övergripande och kanske viktigaste temat i serien är att kvinnor inte äger sina kroppar, inte äger sina personer, inte får vara sina egna, och hur vi hanterar det, hur vi försöker överleva det. Seriens handling är något extrem, men (och jag vill inte spoila så jag kommer inte säga).. det hade kunnat hända. Det kan hända. Och kommer det hända, så kommer det hända kvinnor. För vi äger inte oss själva.

Efter det senaste avsnittet, som var jävligt obehagligt och berörande och tog sönder något inuti mig, ville jag läsa analyser och googlade mig fram till en mycket bra recap. Recapen hade fått många hundra kommentarer och jag vet att en inte ska läsa kommentarer, att det är internet-regeln numero uno, men jag tänkte att med en så smart och analytisk recap måste ju merparten av kommentarerna också vara reflekterande och tillföra något till diskussionen.

Jag tror att jag läste kring hundra kommentarer innan jag illamående tvingade mig själv att sluta. På dom hundra kommentarerna avhandlades till exempel det här:

  • Att en av dom få männen i serien är en "hero" för att han ligger med tre kvinnor som liknar varandra. Att han, som ärligt talat är clueless och ganska asig, har vetat om allt hela tiden, och titta i hans pass så finns det säkert stämplar från europa (nu används ju sällan stämplar men ÅKEJJJJJJ) för han har säkert legat med ÄNNU FLER. vilken bro! vilken man! vilket stud! HERO! hehe. och seriens hela poäng, att kvinnor är människor, att vi är personer som bara försöker fucking överleva, förtas och förgås och smutsas ned, och vi görs till personlighetslösa kroppar, till knulldockor, till allt som serien så tydligt säger att vi inte är.
  • Att ett BARN, en flicka på kanske 13 år, borde tvångs-befruktas som straff för att hon är "en jävla brat". Det här som kommentar på en serie som EXPLICIT HANDLAR OM KVINNOR SOM INTE ÄGER SIG SJÄLVA. Alltså det temat GÅR INTE att missa. Det är UTTALAT. Serien handlar om kvinnor som används som experiment, som varor, som labbråttor. Och dom vill straffa ett barn, dom vill berätta för henne att hon inte är sin egen, bara för att hon uppfostrats i en sektig familj och därför har vissa problem. Dom nämner inte ett jävla ord om männen i samma familj, männen som är VUXNA, som stjäl andra människor, som stjäl DÖENDE människor från SJUKHUS. Dom nämner inte dom. Dom ska inte straffas. Men ett barn ska straffas med att fråntas rätten till kroppsautonomi, för hon är en flicka som inte vet sin plats.
Jag har känt mig illa berörd hela dagen, för dom här männen (ja, det var uteslutande män som skrivit dom kommentarerna).. dom förstår inte. Dom tycker att Orphan Black är en fet thriller-serie och ingenting mer. Dom ser inte verklighetsförankringen. Dom ser inte sin egen del, trots att vi säger det till dom om och om igen: Du förtrycker, du förtrycker, du förtrycker. Dom lyssnar inte, för dom förstår inte vad förtryck innebär. Dom är så jävla normiga att dom inte ens kan tänka sig att alla andra inte är det. Dom har aldrig blivit fråntagna sin kroppsautonomi, dom har aldrig blivit objekt. Så dom fattar inte. Dom förstår inte vad den här serien handlar om, trots att det så tydligt stavas ut. Dom fattar inte. Och jag vill inte att dom ska se MIN serie. Jag vill inte att dom ska smutsa ner den med sin oförståelse. Jag vill inte ens att dom ska finnas, men om dom nu måste göra det, kan dom inte gå tillbaka till att titta på 2,5 män eller vad nu normiga vita män tittar på? Måste dom ta min serie, måste dom smutsa ner den. Och om dom nu måste se min serie, kan dom inte då tänka ett steg längre?

Förstår dom inte att dom tar dom ondas sida? På riktigt, ser dom inte vad det är dom gör?

Inga kommentarer: