tisdag 22 juni 2010

300

Och till alla er som inte har haft svamp någon gång:
Ta hand om din snippa. Snälla, gör det. Tvätta aldrig, aldrig med tvål och helst inte med vatten heller, utan med olivolja. Olivolja skyddar medan vatten torkar ut och du har känsliga slemhinnor. Kissa om du har haft sex med en man och han har kommit i dig. Låt honom helst inte komma i dig, sperma är fuktigt och har fel ph-värde. Använd helst inte tampong när du har sex, tamponger suger åt sig ALLT (tänk i slutet av mensen när det inte är så mycket och man tar ut den och den ändå är helt uppsvullen. Det som har sugits upp då är typ flytningar och sånt som är bra för dig.) Blod har annat ph-värde än din snippa så ta extra bra hand om den efter mens. Ha inte sex om du är torr. Ta väldigt väldigt väl hand om dig om du får en penicillinkur och fråga gärna läkaren som skriver ut penicillinet om det finns någon kur som inte har lika hög risk för svampinfektion. Om du orkar och det går och du är extra snäll mot dig, avstå penicillinet. Det är jättejättemånga som får årslånga problem med svampinfektioner (som i många fall övergår till vestibulit) med start i en penicillinkur. Min svamp började när jag fick penicillin mot en infekterad häl.

Ta hand om dig.
Jag önskar att någon hade berättat för mig hur man tar hand om sig. Att man pratade om sånt här på sexualupplysningen, eller när man går i åttan och åker på besök till ungdomsmottagningen, eller bara någon gång. För det är så förbannat många som har problem med det (tre av fyra) och ändå pratar ingen med en om hur man ska förebygga.

Och allt är så jäkla fucked up och nu ska jag försöka sova ändå.
Fan och helvets jävla pisssvamp, pissvärld, pissallt.

Ni är fina iallafall. Puss.

1 kommentar:

Elin sa...

Nu såg jag ju att du har hormonspiral, men har hört dom som slutade ha problem när de slutade med p-piller. kan det vara samma problem med spiralen tror du?