fredag 24 december 2010

452

Nästa år ska jag jobba för hemlösa på julen istället och ja
det kommer vara ensamt och ja
det kommer vara lite sorgligt och nej
det är inte min idealjul men

jag orkar inte detta längre.
Jag orkar inte alla ständiga jämförelser, jag orkar inte vara ständigt irriterad orolig ledsen i magen, jag orkar inte ha så förbannat jävla ont i hjärtat och

mailet jag fick av mamma när jag berättat att M gjort slut är det finaste jag fått i hela mitt liv men

det ändrar ingenting.

Det ändrar ingenting för allt gammalt, det är kvar. Det finns ingenting som heter glömma här, det finns ingen förståelse ingen acceptens vi har för i helvete inte ens
något att prata om förutom hur ful och jobbig och dålig jag är

eftersom jag bara fick G på min första kurs på universitetet
eftersom ingen står ut med mig längre än några år max
eftersom jag är dålig på att slå in paket
eftersom jag äter för mycket
eftersom jag äter för lite
eftersom jag är en dålig hushållerska
eftersom eftersom eftersom allt jag gör, är.

Jag längtar så förbannat mycket efter en jul där jag inte rymmer till toaletten och gråter, jag längtar så förbannat mycket efter att inte gömma mig på mitt rum och sitta och slösurfa på fucking FLASHBACK och jag har ett nyårslöfte till mig själv:

nästa år ska jag inte fira jul såhär. Nästa år ska jag vara glad och kan jag inte vara glad ska jag åtminstone försöka hjälpa andra till en lite bättre jul.

Nästa år ska en mamma-jul inte vara ett alternativ.
Punkt.

3 kommentarer:

emm sa...

jag ska nog också jobba för hemlösa. detta var den värsta julen av alla. jag har en underbar familj dock men jag hatar julien, innerligt. hatar den.

Lina sa...

god jul finaste. vad hemskt att inte må bra på självaste julafton. nästa år får du göra något du vill istället för något du inte vill, deal?

josefin sa...

jag hjärta er